Usein kysytyt kysymykset eAsioinnista
Kysymys: Milloin hakemukseni käsitellään?
Vastaus: Käsittelemme hakemukset saapumisjärjestyksessä. Työttömyyskassan yleisen käsittelytilanteen voit tarkistaa työttömyyskassan etusivulta (www.paperikassa.fi), johon käsittelytilanne päivitetään jokaisena arkipäivänä. Oman hakemuksesi käsittelytilannetta voit seurata eAsioinnin Tilannetiedot-välilehdellä. Kannattaa ottaa huomioon, että oman hakemuksesi käsittelyaika voi venyä verrattuna muihin samana päivänä lähetettyihin hakemuksiin, jos työttömyyskassan on tarvinnut pyytää sinulta lisäselvityksiä.
Kun tarkistat hakemuksesi käsittelytilanteen eAsioinnissa, sen tilana voi olla Saapunut, Käsittelyssä, Odottaa lisäselvitystä tai Käsitelty. Tiloilla on seuraavat merkitykset:
Saapunut: Hakemus on saapunut työttömyyskassaan ja odottaa käsittelijää.
Käsittelyssä: Hakemus on käsiteltävänä.
Odottaa lisäselvitystä: Hakemukseen on pyydetty lisäselvityksiä sinulta tai viranomaiselta (esim. Kelasta). Jos lisäselvitystä on pyydetty sinulta, lisäselvityspyynnön tai viestin löydät eAsioinnin Viestit-välilehdeltä.
Käsitelty: Hakemus on käsitelty. Maksu ja päätös näkyvät sinulle seuraavana maksupäivänä. Maksupäivät ovat maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin.
K: Olen ollut lomautettuna ja lähettänyt hakemuksen jo kaksi viikkoa sitten. Miksi sitä ei ole vielä käsitelty?
V: Lomautettujen hakemuksia tulee ajoittain suuria määriä lyhyen ajan sisällä, jolloin hakemusten käsittely ruuhkautuu ja käsittelyajat voivat siksi venyä. Käsittelemme hakemukset saapumisjärjestyksessä. Valitettavasti tarkkaa päivämäärää hakemuksesi käsittelystä on mahdotonta arvioida, mutta voit seurata käsittelytilannetta verkkosivuillamme www.paperikassa.fi.
K: Miten liitteet lisätään eAsioinnissa?
V: Valitse eAsioinnin sivuvalikosta Liitteet-välilehti. Liitteet-välilehdellä voit vastata suoraan sinulle osoitettuihin liitepyyntöihin painamalla punaista Liitä-painiketta. Voit myös lähettää haluamasi muun liitteen hieman alempaa painamalla punaista Lisää-painiketta.
K: Käykö liitteeksi kuva?
V: Kuva käy liitteeksi oikein hyvin. Muistathan katsoa, että kuva on selkeä ja että siinä näkyy kaikki tiedot, eikä mikään ole rajautunut kuvan ulkopuolelle. Ota jokaisesta liitteestä oma kuvansa, älä kuvaa kerralla montaa paperia.
K: Miksi liitteen lähettäminen ei onnistu?
V: Liitteen sallitut tiedostomuodot ovat jpg, pdf ja tiff. Tiedoston maksimikoko on 10 Mt. Voit lähettää yhdellä kertaa enintään viisi liitettä.
Jos liitteen lähettäminen ei onnistu, tarkista siis liitteidesi tiedostotyypit. Jos tiedoston lähettäminen ei onnistu siitäkään huolimatta, että muotona on jpg, pdf tai tiff, kokeile vaihtaa tiedostomuodon tunnus tiedoston nimeen pieniksi kirjaimiksi. Nimeä tiedosto siis esimerkiksi lomautustodistus.pdf - ei lomautustodistus.PDF.
Tarkista myös tiedoston koko. Jos liitetiedosto on liian suuri, lähetä liitteet osissa tai säädä kuvan laatua heikommaksi, jolloin kuvan koko pienenee. Liitteet voit lähettää niin monta kertaa, että kaikki liitteet on toimitettu kassalle.
Jos liitteen lähettäminen ei edelleenkään onnistu, kannattaa kokeilla eri laitetta, eri selainta tai välimuistin tyhjentämistä.
Mikäli liitteen lähetys eAsioinnin kautta ei onnistu, lähetä kassalle viesti eAsioinnin kautta ja kerro, millaisen virheilmoituksen saat. Näin voimme selvittää, mistä on kyse. Sillä aikaa, kun selvitämme asiaa, voit lähettää liitteen tietoturvallisesti sähköisesti myös työttömyyskassan nettisivujen Ota yhteyttä -lomakkeen kautta https://www.paperikassa.fi/tyottomyyskassa/yhteydenottolomake.html.
Liitteen voi lähettää kassalle myös paperipostilla osoitteeseen:
Paperityöväen Työttömyyskassa
PL 349
00531 HELSINKI
K: Mistä näen lähettämäni liitteet?
V: Valitse sivuvalikosta Liitteet-välilehti. Liitteet-välilehdellä näkyy alimmaisena Lähetetyt liitteet -palsta, josta näet lähettämäsi liitteet uusimmasta vanhimpaan. Näet myös, mihin hakemukseen liite on linkitetty, ja voit ladata liitteen itsellesi tarkasteltavaksi.
K: Sähköinen hakemus pyytää selvittämään iltalisiä ja muita palkan osia. Mitä teen, kun selvitettävää on useita sivuja?
V: Joissain tapauksissa palkkaan sisältyy sellaisia eriä, joista järjestelmä pyytää lisätietoja täyttäessäsi eAsioinnin hakemuslomaketta. Tällaisia eriä voivat olla esimerkiksi lomapalkka, erilaiset palkanlisät tai tulospalkkio.
Halutessasi voit antaa näistä palkan osista selvityksen eAsioinnin antamille lisätietoriveille. Lisätietojen antaminen ei kuitenkaan ole välttämätöntä, vaan voit jatkaa hakemuksen täyttämistä painamalla Seuraava-nappia sivun alalaidassa. Mikäli työttömyyskassa tarvitsee selvityksen jostain tietystä palkasta tai palkan osasta, sinulle lähetetään lisäselvityspyyntö eAsioinnissa eViestillä.
Huom! Jos et pääse hakemuksen sivuilla etenemään, kannattaa palata Selvitys työttömyydestä -osioon sivulle 3 ja tarkistaa, että työsuhdetiedot on merkitty oikein. Jos jokin työsuhdetieto puuttuu tai on virheellisesti täytetty, hakemuslomake ei päästä siirtymään eteenpäin. Täytä huolellisesti työsuhdetiedot kaikista tulonlähteistäsi, vaikka kyseessä ei olisi varsinainen työsuhde. Esimerkiksi vapaapalokunnassa toimiminen, säätiöltä apurahan saaminen sekä taloyhtiön hallituksessa toimiminen tulee merkitä omaksi työsuhteekseen, vaikka kyseessä olisi luottamustoimi tai muu tehtävä, josta saa vain satunnaisia palkkioita.
K: En pääse sähköisellä hakemuksella eteenpäin. Seuraava-painike on harmaa, mitä teen?
V: Jos Seuraava-painike on harmaa, jollain lomakkeen kentällä on tieto jäänyt täyttämättä tai tieto on puutteellisesti täytetty. Tästä on merkkinä punainen huutomerkki puutteellisen tiedon vieressä. Täytä huutomerkin osoittama kenttä, niin pääset etenemään hakemuksella.
Erityisesti kannattaa tarkistaa, että työsuhdetiedot on merkitty oikein. Jos jokin työsuhdetieto puuttuu tai on virheellisesti täytetty, hakemuslomake ei päästä siirtymään eteenpäin. Täytä huolellisesti työsuhdetiedot kaikista tulonlähteistäsi, vaikka kyseessä ei olisi varsinainen työsuhde. Esimerkiksi vapaapalokunnassa toimiminen, säätiöltä apurahan saaminen sekä taloyhtiön hallituksessa toimiminen tulee merkitä omaksi työsuhteekseen, vaikka kyseessä olisi luottamustoimi tai muu tehtävä, josta saa vain satunnaisia palkkioita.
K: Työsuhdetietoni ovat väärin, enkä pääse muokkaamaan niitä hakemuslomakkeella. Miten pääsen jatkamaan hakemukseni täyttämistä?
V: Jos olet tallentanut työsuhteesi päättymispäivän, mutta päivämäärä on pielessä, et pääse sitä enää uudestaan muokkaamaan. Tässä tilanteessa ota kassaan yhteyttä eViestillä tai soittamalla puhelinpalveluumme, niin saamme sen omasta järjestelmästämme muokattua oikeaksi ja pääset sitten jatkamaan hakemuksen täyttämistä.
K: Teinkö hakemukseni oikein?
V: Olethan muistanut täyttää hakemukseen kaikki pyydetyt kohdat, ja ilmoittanut hakemuksellasi kaikki tarvittavat tiedot? Paperityöväen Työttömyyskassan työttömyysturva-asiantuntijat käyvät läpi hakemuksesi ja ottavat sinuun yhteyttä, jos lisäselvityksille on tarvetta.
Voit tarkastaa hakemuksesi ja lähettämäsi liitteet eAsioinnista Tilannetiedot-välilehdeltä ja Hakemukset-laatikosta.
K: Hakemukseni on käsitelty. Milloin saan maksuilmoituksen ja päätöksen hakemustani koskien?
V: Kun hakemuksesi on käsitelty, näet maksuilmoituksen ja mahdollisen päätöksen eAsioinnissa heti, kun maksuajo on tapahtunut. Kassalla on maksuajoja kolme kertaa viikossa, ja maksupäivät ovat niiden perusteella maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin. Jos hakemuksesi tila on “Käsitelty”, mutta tililläsi ei näy vielä rahaa, on maksu tulossa todennäköisesti seuraavana maksupäivänä. Jos hakemuksesi on tullut hylätyksi, saat siitä kirjallisen päätöksen joko postitse taikka eAsiointiin, riippuen siitä, minkä toimitustavan päätöksillesi olet valinnut.
K: Jäin työttömäksi. Milloin voin lähettää ensimmäisen hakemukseni?
V: Voit lähettää ensimmäisen hakemuksesi, kun työttömyyttä on kulunut noin kaksi täyttä kalenteriviikkoa. Hakemus täytetään aina takautuvasti.
Ensimmäisen hakemuksen jälkeen hakujaksot ovat aina joko neljän kalenteriviikon tai yhden kalenterikuukauden välein. Jos hakujaksosi on neljä kalenteriviikkoa, täytä hakemuksesi aina maanantaista sunnuntaihin.
Ota huomioon, että ansiopäivärahaa on haettava aina kolmen kuukauden kuluessa siitä päivästä, josta päivärahaa aletaan hakemaan.
K: Työttömyyteni päättyy, koska sain töitä/jään eläkkeelle. Miten haen viimeisiltä työttömiltä päiviltäni ansiopäivärahaa?
V: Kun aloitat yli kaksi viikkoa kestävän kokoaikatyön tai työttömyytesi päättyy esimerkiksi eläkkeelle jäämisen takia, voit hakea päivärahaa normaaleja hakujaksoja lyhemmältä ajalta. Täytä viimeiselle hakemuksellesi päivät edeltävän hakujakson jälkeisestä päivästä aina viimeiseen työttömään päivääsi asti. Lisää myös tieto siitä, miksi hakujakso on poikkeuksellinen. Tämän pääset tekemään sähköisen hakemuksen ensimmäisellä sivulla, jossa lomake pyytää selvittämään, miksi hakujakso poikkeaa 4 viikosta tai kuukaudesta. Valitse ”Muu syy” ja kirjoita aukeavalle riville esimerkiksi: ”Aloitan kokoaikatyössä 16.10.2023”.
Lähetä hakemus takautuvasti eli aikaisintaan hakujakson viimeisenä päivänä.
Muista hakea viimeinen hakujakso kolmen kuukauden kuluessa hakujakson ensimmäisestä päivästä.